Restaurering af kirke-inventar
Landets kirker rummer inventar, som er mange
hundrede år gammelt. Tiden har ofte tæret så
hårdt på disse kulturskatte, at de trænger
til en gennemgribende konservering og restaurering. Kun derved
kan vi bevare vor kulturarv og sikre, at de kommende generationer
også får mulighed for at opleve det uerstattelige
historiske inventar.
Guldaldermaleren C. W. Eckersbergs altertavle
fra 1838 i Hornbæk kirke efter restaurering.
Hovedfeltets maleri forestiller Jesus og den samaritanske kvinde.
Korbuekrucifiks med figur fra 1400'ernes anden halvdel på
korstræ fra o. 1250 -1300.
Bemalingen er fra 1600-tallet. Ophængt i Dråby kirke
ved Jægerspris efter restaurering i 2014.
Prædikestol med lydhimmel er sandsynligvis
udført af Hans Barchmans værksted omkring 1630 til
Dråby kirke. Stol og himmel blev restaureret og flyttet
til skibets sydøstlige hjørne i 2014.
Altertavlen fra Vor Frue kirke i Vordingborg
efter farvekonservering i 2011. Tavlen er skåret af Abel
Schrøder den yngre i 1641.
Vordingborg kirkes prædikestol med lydhimmel
efter farvekonservering i 2011. Stol og himmel er skåret
i 1601 af Bertel G. Snedker fra Vordingborg.
Vordingborg
kirkes korgitter efter farvekonservering i 2011. Korgitteret
er tilskrevet Abel Schrøder den yngre.
Korgitterets
portal med de to snoede søjler med korintiske kapitæler
i Vordingborg kirke efter farvekonservering i 2011. Søjlerne
kan være inspireret af arkitekten G. L. Bernini (1598-1680)
hvis 28,5 meter høje baldakin over Peterskirkens højalter
blev båret af fire gigantiske snoede søjler med
korintiske kapitæler. Baldakinen blev udført i bronze
1624-33. De snoede søjler menes at have forbillede i ældre
antik arkitektur. Herhjemme kendes sådanne søjler
bl.a. også fra korgitteret i Sorø Klosterkirke.
Epitafium
fra 1602 i Vordingborg kirke over Borgmester Niels Eriksen efter
farvekonservering i 2012.
Storfeltet viser opstandelsen fra graven i en stærkt bevæget
scene, hvor også kvinderne er indkomponeret. I postamentfeltet
nedenunder ses Niels Eriksen og hans familie.
Anders Christensen Arrebo's epitafium fra
Vordingborg kirke efter restaurering i 2012. Arrebo bliver kaldt
"Den danske kunstdigtnings Fader".
Tikøb kirkes altertavle er udført
i 1723 af Helsingør-snedkerne Bendix Andersen og Hendrik
Jørgensen. Tavlen blev først bemalet i 1731 af
Lars Rosenberg ligeledes fra Helsingør. Her ses altertavlen
efter restaureringen i 2011.
Det højgotiske korbue-krucifiks fra Torup
kirke er fra o. 1320. Figuren er skåret med dramatisk svungne
former og ansigtet har udprægede semitiske træk.
Her ses krucifikset efter restaureringen i 2010.
Strø kirkes renæssance altertavle
er fra 1600 og har nyere malerier af A. Dorph og C. Weber. Her
ses altertavlen efter restaurering i 2010.
Strø kirkes prædikestol fra 1630
bærer våbenskjolde for lensmand Frederik Urne og
Karen Arenfeldt. Her ses prædikestol og lydhimmel efter
restaurering i 2010.
Ølsted kirkes prædikestol og lydhimmel
efter restaurering i 2008. Prædikestolen er i renæssance
fra o. 1600 og lydhimlen i senrenæssance fra o. 1628.
Ølsted kirkes renæssance altertavle
fra o. 1600 efter restaurering i 2006.
Høje Tåstrup kirkes prædikestol
og lydhimmel fra o. 1620 efter restaurering i 2006.
Høje Tåstrup kirkes altertavle efter
restaurering af alterbillede i 2006.
Karin Lykke ved de sidste penselstrøg
under restaureringen i 2004 af Nykøbing Sj. kirkes degnestol.
Nykøbing Sj. kirkes alterbordsforside
efter restaurering i 2004. Alterbordsforsiden er fra 1590 med
indskrifter og malerier fra 1650.
Altertavlen i Hylleholt kirke fik nye alterbilleder i 2002 malet
af kunstneren Maja Lisa Engelhardt. De oprindelige malerier blev
opsat på tavlens bagside. Her ses tv. arkitekt maa. Morten
Franch Jensen fra Maleri-Konserveringsværkstedet og th.
billedskærer Claus Englund Pedersen fra firmaet Henning
Pedersen & Søn.
De originale alterbilleder fra Hylleholt kirke
efter nedtagning. Malerierne blev restaureret og monteret i nye
prydrammer for derefter at blive ophængt på altertavlens
bagside.
Altertavlen i Sct. Nicolai kirke i Køge er udført
af Lorentz Jørgensen og bemalet af Bartolomæus Paproczky
i 1652. Tavlen blev nedtaget og restaureret 2000 - 2002. Selvstændigt
billedskærer-arbejde blev udført af Claus Englund
Pedersen.
Skabs-altertavlen i Skælskør kirke blev dendrokronologisk
bestemt til ca. 1480. Her ses Kristusfiguren fra midterskabet
under konservering.
Skælskør kirkes 1400-tals skabs-altertavle efter
opsætning i 1999. Afdækning og retouchering blev
udført af Maleri-Konserveringsværkstedet og forgylderarbejdet
fandt sted på Ove Olsens forgylderværksted i Valby.
Dråby kirkes 1600-tals altertavle nystafferet i de originale
farver i 1998.
Allerslev kirkes renæssance-prædikestol fra omkring
1610 er skåret på Abel Schrøder den ældre's
værksted i Næstved. Her er konservator Karin Lykke
ved at justere detaljer på prædikestolens staffering
under restaureringen i 1993.
Før transport til værkstedet sikres løs farve
ved overklæbning med japanpapir.
Restaurerede 1500 og 1600-tals epitafier i Køge
kirke
Globs 1600-tals epitafium fra Køge kirke efter restaurering.
Med sine ydre mål på: 4,00 x 7,20 meter er det et
af landets største epitafier.
Om kirkerestaurering.
Ved kirkerestaurering istandsættes kirkernes
historiske inventar, der er en del af vor kulturarv og derfor
vigtig at bevare.
Før i tiden foregik kirkerestaureringen
ofte ved, at et hold konservatorer rejste rundt til landets kirker
og dette fik således karakter af en slags feltarbejde.
Konservatorerne var indkvarteret på godser, den lokale
kro eller på den tilhørende præstegård.
På et tidspunkt købte man en
stor togvogn som så kunne placeres i den by hvor kirkerestaureringen
skulle finde sted. Dette gav konservatorerne mere frie hænder
og de var således ikke underlagt deres værtsfolks
luner på godt og ondt.
De større dele af kirkens historiske
inventar blev før i tiden restaureret på stedet.
Mindre dele fra altertavler, prædikestole og epitafier
(mindetavler) blev udtaget, så denne del af arbejdet kunne
udføres på et egentligt restaureringsværkssted.
Før i tiden havde man den restaureringsholdning,
at en kirkerestaurering skulle følge tidens stil, så
alt inventar - altertavler som prædikestole f.eks. skulle
ådres i en mørk egetræsfarve.
I dag finder restaurering af det historiske
inventar i udstrakt grad sted på et højt kvalificeret
værksted med speciale indenfor kirkerestaurering. Her arbejder
man seriøst og med stor respekt for det originale historiske
materiale.
Det hænder, at man ved en kirkerestaurering
lader en moderne kunstner sætte nye farver af i kirken,
herunder måske også at male et nyt altermaleri. Dette
foregår i nært samarbejde med Nationalmuseet og de
kirkelige myndigheder, men det er en helt anden sag.
Restaureringsarbejdet indledes med en tilstandsundersøgelse
som ender ud i en rapport. På dette grundlag træffes
beslutning om det endelige kirkerestaurerings-forløb.
Tilstandsrapporten indledes med en grundig
visuel undersøgelse. Alt, der er synligt med det blotte
øje,beskrives nøje. Herefter kan alt efter behov
suppleres med røntgenoptagelser, fototekniske optagelser,
dendrologiske undersøgelser og udtagning af farvesnit
som undersøges i mikroskop. Der benyttes også lagvise
afdækninger. Her afdækker man bemalingen lag for
lag for at fastslå hvilke farver der har været benyttet
gennem tiderne.
Altertavle- og epitafie-maleri på lærred
konserveres og restaureres på lavtryksbord. Overfladesnavs,
gulnet fernis og gamle skæmmende retoucher og overmalinger
afrenses. Eventuelt dubbleres maleriet med et nyt lærred
bagpå. Skader i maleri-strukturen udkittes og maleriet
retoucheres, før det slutferniseres.
Restaurering af farvelag på træ
foregår ved fastlægning af farve, hvorefter overfladen
renses. Skader udkittes og nye kompletteringer retoucheres. Til
sidst påføres en fernis som overfladebeskyttelse.
En kirkerestaurering afsluttes med en rapport
der i tekst og fotos dokumenterer det udførte arbejde.
Vort værksted udfører kun arbejde
af bedste håndværksmæssig kvalitet og på
højeste museale niveau. Vi har begge over 20 års
erfaring med restaurering af malerier, kirkeinventar og bygningsdekorationer.
Kontakt venligst Maleri-Konserveringsværkstedet
så tidligt som muligt i planlægningsfasen.
|